ترامپ: اگر من پیروز نشوم اسرائیل از نقشه محو می‌شود

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یک سخنرانی گفت چنانچه او در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی نرسد «اسرائیل محو خواهد شد».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ترامپ که در رویدادی با موضوع «مبارزه با یهودستیزی در آمریکا» سخنرانی می‌کرد وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات با تظاهرات‌های ضد اسرائیلی در دانشگاه‌ها مقابله خواهد کرد. وی همچنین حمله ۷ اکتبر به اسرائیل را «بدترین حمله به مردم یهود بعد از هولوکاست» توصیف کرد و مدعی شد این حمله در صورتی که او رئیس‌جمهور بود رخ نمی‌داد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه به ارتکاب جرائم جنگی نظیر حملات کور به شهروندان در مناطق مسکونی (از جمله بمباران ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی و مراکز خدمات شهری) نسل‌کشی، کوچ اجباری، شکنجه و اعدام زندانیان، خشونت جنسی، تخریب آثار فرهنگی، تنبیه جمعی و رفتار نادرست با زندانیان فلسطینی متهم شده‌ است. چند ماه قبل‌تر دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم مواجهه با محکومیت‌های بین‌المللی به دلیل ارتکاب جرائم جنگی در غزه همچنان از حمایت متحدانش به ویژه آمریکا برخوردار است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اکتبر ۲۰۲۳ گفته بود که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هیچ خط قرمزی برای اقدامات اسرائیل در نظر نگرفته است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 59920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha